HTML

Pénztörténet

A blog a pénz történetével foglalkozik, főleg numizmatikával, azaz érmékkel, de szó lesz bankjegyekről, pénzhelyettesítőkről, a pénz történetével foglalkozó kidaványokról, könyvekről, újságokról és katalóguskoról. A fő témakör: a Római Birodalom III-IV-ik századi, és a középkori magyar érme kibocsájtás X-XVI. század között.

Friss topikok

Numizmatikai blog

2014.10.22. 18:40 Pénztörténet

III. Béla rézdénár tisztítása

A cím kicsit csalóka, mert nem a teljes érmet tisztítottam meg, hanem csak egy zöld penészfolttól szabadítottam meg az érmet. Nemrég vásároltam a vaterán, ahol csak az egyik oldala volt lefényképezve (egyébként a CNH101-es kufikus írású rézpénzről van szó). Így nem vettem észre a hátlapon lévő zöld foltot, amit tipikusan a műtrágya okoz. Van olyan zöld rárakodás, ami inkább odakövesedett oxidáció, amit nem lehet lekaparni, az nem is veszélyes. Viszont ez a fajta világoszöld, könnyen morzsolódó, illetve néha elkenhető rárakódás könnyen terjed, és amiért igazán veszélyes: bele is eszi magát az érme belsejébe. Ez is az egyik ismertetőjele, megkülönböztetve a sötétebb oxidációs rárakódástól. Elég nehéz vele elbánni. Ugyan könnyen lejön, de nemsokára visszatérhet.

Nézzük is mit csináltam:

- tűvel lekapartam az összes zöld anyagot, látszik is, mennyire megette a réz anyagot

- tűz fölött kiégettem

- a kormot letöröltem

Ja, és érdemes elolvasni ezt a jó kis összefoglalót a kufikus érmekről, ami a Numizmatikai Közlönyben is megjelent:

http://www.academia.edu/4428671/Classification_of_the_Cufic-like_Copper_Coins_of_B%C3%A9la_III

 

III_Béla_előlap_zöldfolt.JPG

 

III_Béla_előlap_eszközök (1296 x 864).jpg

 

III_Béla_előlap_tisztított.jpg

 

III_Béla_előlap_gyertya (1296 x 864).jpg

 

III_Béla_előlap_korom.jpg

 

III_Béla_előlap_tiszta.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://penztortenet.blog.hu/api/trackback/id/tr146817763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása