Fides Militum
A római érmek hátlapján gyakran megjelenik a FIDES felirat, ábrázolásként pedig egy nőalak. Az értelmezések szerint ez a szavahihetőség és jóhiszeműség római istennője, aki nem volt túl jelentős az ókori mitológiában, mégis a Capitoliumon apja, Jupiter temploma közelében kapott szentélyt.
Az érmeken a császárkorban folyamatosan látható volt, különböző felirat változatokkal rendszerint olyan kombinációkkal akiket a császár emlékeztetni kívánt a hűségükre. Ilyen példák:
FIDEI COH - cohors-ok hűsége
FIDES EXERCITVS, FIDESEXERCIT - a gyalogosok hűsége (amikor még a lovasokat nem sokra becsülték)
FIDES EQUIT - ez már a lovasságot is emlékezteti mi a kötelességük
Ezekre lehet javaslatot tenni:
FIDES AVGVST (ez egy császári család női tagjának felirata)
FIDES AEQVIT
Én itt most a III. század legtipikusabb feliratváltozatáról írok: FIDESMILITVM (Fides Militum), azaz kb a "katonák hűsége" vagy "hadsereg hűsége". Ezt a típust Macrinustól (Kr.u. 217) Maxentiusig (Kr.u.312) használták, nem is véletlenül ebben az időszakban, hiszen ekkor történt meg sorozatban, hogy a katonák kényük-kedvük szeint emelték fel és ölték meg a császár-jelölteket, nem egyszer azért mert egyszerűen nem akartak csatába menni.
A FIDES MILITVM felirat egy tipikus propaganda hátlap, amelynek hármas üzenete volt:
- emlékeztette a hadsereget a hűségesküjükre
- megnyugtatta a laskosságot, hogy a sereg megvédelmezi őket
- és üzenet volt az ellenség felé is, hogy nem lesz könnyű dolguk a rómaiak ellen
A FIDES MILITVM felbukkant azért a III.század elején, a viszonylagos stabilitás idejében is. Az, hogy a tipikus katonacsászárok pl Probus Fides-t hívta segítségül, hogy emlékeztesse a hadsereget esküjére az természetesnek vehető, de Commodus vagy Elagabalus igen messze álltak ettől az eszménytől (utóbbi ezért is halt meg), így feltételezhető, hogy akkor valamilyen fenyegetés miatt került az istenség az érmekre.
Carinus (Kr.u. 282-285) császár érméje: