A felkelés háttre, története
Nemrég sikerült beszereznem egy az első zsidó felkelés idejéből származó érmet, és mivel a felkelés leverésének emléket állító római érmem már régebb óta megvan, ma ezekről írok. Az első zsidó felkelés a Római Birodalom ellen 66-73 között zajlott, és több régi feszültség robbanása okozta a háború kezdetét. Nagy Heródes halála után Kr.u. 6-ban Júdea tartományt nem adták zsidó király kezébe hanem un. procuratori tartományt szerveztek belőle, élén a porcurator helytartóval, aki a magasabb rangú szíriai kormányzó alá tartozott.
A zsidó tartományt mindig is nehéz volt irányítani, az összes római tisztségviselő megszenvede az oda való kinevezését. A helyi görög és zsidó lakosság, valamint a római katonaság közötti ellentétek az egyisten- és többisten hívő vallási, valamint nemzeti, pénzügyi, jogi problémák miatt éleződtek ki. A rómaiak mindig is a görögöket támogatták, mivel ők jóval alkalmazkodóbbak voltak és az idegen uralmat jobban kiszolgálták.
Kr.u. 66-ra az ellentétek odáig fajultak, hogy a provincia fővárosában Caeserea-ban elvették a zsidóktól a polgárjogok, azaz minden politikai tevékenységtől eltiltották őket. Erre elhagyták a várost, megbénult az élet. Mire a helytartó, Gessius Florus visszaparancsolta az embereket, majd legyilkoltatta a zsidó lakosságot. Erre tartományszerte kitört e felkelés, sorra győzték le a római seregrészeket, Nero pedig Vespasianust bízta meg a felkelés leverésével.
A harcok nehézségét mutatja, hogy az ókori világ egyik legjobb hadseregének 7 évébe telt mire végképp megtörte az ellenállást. 70-ben elesett Jeruzsálem, 73-ban pedig az utolsó erőd Masszada is.
Az érmek
A zsidó felkelés érme
A különböző római tartományokat sokféle módon irányították, többféle tisztségviselő, különféle jogosítványokkal felruházva, mindenféle elnevezéssel. A zsidó tartományokat Kr.u. 6-41 és 44-66 között a rómaiak procurator-ok révén kormányozták (a leghíresebb közöttük Pontius Pilatus). Ők saját helyi, kis értékű érmeket bocsájtottak ki. Ezek átlagos ára ma közepes tartásban 20$ körül mozog, de a leghíresebb helytartóé, Pontius Pilatusé szép állapotban ennek a tízszerese.
Kr.u. 58 után nem veretek több procurator-i érmet, valószínűleg mert ebben az évben rengeteget adtak ki és többre nem volt szükség, 66-ban pedig kitört az első zsidó háború (amit még kettő követett 135-ig). Az elsőt Nagy Háborúnak is hívják és 66-73 között igen sok bajt okoztak a rómaiaknak.
A bronz prutah-ok (B497, B498) az utolsók azoknak a kis értékű fillérkenek a hosszú sorában ami VII. Antiochus Kr.e. 132-ben kezdett kiadni. A B497 - ami a képen is látható - feliratai:
- előlapi felirat: Második év, középen pedig egy fedél nélküli amfóra látható
- hátlapi felirat: Sion szabadsága (vagy felszabadulása), középen pedig egy szőlőlevél
Katalóguskép:
(A B498 típus ugyanez, csak egy évvel későbbi, ezért "Haramdik év" felirat van rajta, az amfórát pedig fedéllel ábrázolták). A "Második év" utal arra, hogy a felkelés második évében verték, azaz 67-68-ban. Az amfóra valószínűleg egy olajos korsó, amiből a menórákat töltötték újra. A hátlapon ábrázolt szőlőlevél illetve a szőlőből készült bor pedig magát Izrael népét jelképezi a Zsoltárok és Izaiás könyve alapján. A jelkép bizonyítja, hogy a zsidók Isten választott népe.
"Kihoztál Egyiptomból egy szőlőtövet, és népeket űztél el, hogy elültesd." (Zsolt 80,9)
"Igen, a Seregek Urának szőlője Jeruzsálem háza, és Júda népe dédelgetett ültetvénye." (Iz 5,7)
Vespasianus érme, IVDAEA CAPTA
Miután 70-ben a rómaiak elfoglaták Jeruzsálemet és lerombolták a Templomot, a győzelem emlékére elkezdték kibocsájtani a IVDEA CAPTA feliratú érmeket (jelentése kb: Júdea elfoglalása). Vespasianus és két fia alatt 25 évig tartott ezeknek a verése többféle hátlappal főleg római szimbólumokkal: Victoriával, győzelmi jelvényekkel, a legyőzötteket mutató alakokkal.
A gyűjteményemben lévő érme előlapján Vespasianus van (IMP CAESAR VESPASIANVS AVG), a hátlapján pedig egy elég jellegzetes jelenet: a megvert Júdeát ábrázoló nőalak ül legyőzött testartásban, egy római trófea alatt. Alul a felirat: IVDAEA. Egyes értelmezések szerint az alábbi bibliai részre utal ez a hátlap, bár én kétlem, hogy a rómaiak egy legyőzött kis néptől vettek volna át ilyen fontos győzelmi szimbolumokat:
"Kapui gyászolnak majd és szomorkodnak, és ő ott ül a porban elhagyottan." (Iz 3,26)
Az érmek értéke
A zsidó felkelés érméjét 35$-ért vásároltam, ez kb 8000ft 2013 áprilisi árfolyamon. Vespasianusnak ez a dénárja igen keresett, ennél egy kicsivel szebb állapotban egy magyar webáruházban 40 ezerért láttam, ami szerintem azért túlzás, valahol 10-20 ezer közé tenném az értékét. VF-XF állapotban viszont valóban több száz dollárt kérnek érte.
Források:
A szentírási idézetek a Katolikus Bibliából valók, Szent István Társulat, Budapest 1996
Richard Plant: A numismatic journey through the Bible, London 2007, 170. oldal
Ferenczy-Maróti-Hahn: Az ókori Róma, Budapest 1998
Havas-Hegyi-Szabó: Római történelem, Budapest 2007
Győző és legyőzött: